Logo

Tel.: 06-20-577-0777

napsugarszauna

A szaunázás 5 jótékony hatása

Az emberiség évezredek óta használja a felforrósított levegőt szertartásokhoz, relaxációhoz és gyógyításhoz. Ezt a gyakorlatot napjainkban is széles körben alkalmazzák a szaunázás segítségével. Tanulmányok igazolják, hogy a szaunázás jótékony hatással van az egészségre, egyre többen szaunáznak azért, hogy megelőzzék a különböző betegségek kialakulását.

A szaunázás jótékony hatásai a következők:

mpulse-couple1. Javítja a szívműködést

Azoknak, akik magas vérnyomással, illetve szívproblémákkal küzdenek, általában azt javasolják, hogy tartózkodjanak a szauna használatától. A tanulmányok1 viszont azt igazolják, hogy a szaunázás nekik is jót tesz, mivel tágítja az ereket, és növeli a szíven keresztül percenként továbbított vér mennyiségét. A kutatók a szaunázás szívre gyakorolt hatását egy kellemes sétáéhoz hasonlítják2.

Egy tanulmány3, amely azt vizsgálja, hogyan hat a szaunázás a krónikus szisztolés szívelégtelenségre, leírja, hogy 4 héten át tartó minden napos szaunázás után a pangásos szívelégtelenségben szenvedő betegek 87%-ánál csökkentek a tünetek. A 4 hét után a betegek szívének perctérfogata nőtt (a szív több vér pumpálására volt képes), kevesebben szorultak kórházi ellátásra, illetve javult a vérnyomásuk és a terhelési toleranciájuk is.

2. Csökkenti a stresszt

A stressztől megfeszülnek az izmok, a hő viszont pont ellentétes hatást képes kiváltani a testben. Az előbb említett pangásos szívelégtelenségben szenvedő betegek a fent leírt jótékony hatásokon kívül azt tapasztalták, hogy a szaunázás csökkentette a stressz-szintjüket, szervezetükben a tanulmány szerint csökkent a stresszt okozó adrenalin és a noradrenalin szintje.

3. Csökkenti a fájdalmat

A szaunázás akár a krónikus fájdalmat is képes csökkenteni. Egy 2005-ben írt tanulmány4 krónikus fájdalommal küzdő betegek két csoportját vizsgálta. Az egyik csoport tagjai kognitív viselkedésterápián, rehabilitáción, és gyógytornán vettek részt, a másik csoport tagjai 2 héten keresztül minden nap szaunáztak. Mindkét csoport utóéletét két éven keresztül követték. A kizárólag hagyományos kezelésben részesülő csoporthoz képest a szaunával kezelt csoport tagjai kevesebb fájdalmat éreztek, jobban aludtak, és többen is visszatérhettek a munkájukhoz.

A szaunázás közbeni nyújtás javítja az ízületek állapotát, rugalmasságát, és növeli a mozgástartományt. Kutatások bizonyítják, hogy a szaunázás hatékony lehet a fibromyalgia5, a reumás ízületi gyulladás, illetve a Bechterew kór6 kezelésében is.

4. Javítja az életminőséget

A szaunázás jelentősen javítja az életminőséget, különösen a krónikus fájdalommal küzdő emberek esetében. Egy tanulmányban7 kettes típusú cukorbetegségben szenvedő betegek egy csoportját vizsgálták. Negyed évnyi, heti 3×20 perces szaunázást követően a fáradtságérzet, a rossz közérzet, és a fájdalom csökkenéséről, illetve életminőségük javulásáról számoltak be.

Egy másik tanulmány8 krónikus fáradtság szindrómában szenvedő betegeket vizsgált. A résztvevők 35 napon keresztül minden nap, azután egy éven keresztül heti egyszer-kétszer szaunáztak. 15-20 alkalom után állapotukban drámai változások következtek be. Fáradtságérzetük jelentősen csökkent, elmúltak a hőemelkedések és az alvászavarok, megszűntek a fájdalmaik, és a kezelés után sem tapasztalt senki visszaesést, vagy a tünetek rosszabbodását.

További tanulmányok igazolják, hogy a szaunázás jó hatással van az életminősége az alábbi esetekben is: fibromyalgia, reumás ízületi gyulladás, Bechterew kór, COPD9 (krónikus obstruktív tüdőbetegség).

5. Méregtelenít

Egy tanulmány10, amely a 2001. szeptember 11-én mentést végző emberek állapotát vizsgálta, bebizonyította, hogy a szaunázás hatékonyan csökkenti a vérben a környezeti hatások miatt jelen levő mérgek szintjét. Az alanyok alkalmanként két és fél órát töltöttek a 60-80 °C-os gőz szaunában (szükség esetén kis szüneteket tartva a kezelés közben). A kezelések során rendkívüli figyelmet fordítottak a vitaminok és ásványi anyagok pótlására. Szaunázás után a vérben már a kimutatható mennyiség alatt volt a dioxin szintje, a PCB szintje 65%-kal csökkent, ezzel párhuzamosan pedig a betegek panaszai is mérséklődtek.

Hagyományos vagy infraszauna?

Az infraszaunák használata kiváló alternatíva például azok számára, akik nem rendelkeznek elég idővel ahhoz, hogy hosszú időt töltsenek a hagyományos finn szaunában. Míg a hagyományos szaunák csupán a kabinban lévő levegőt melegítik, az infraszaunák közvetlenül a testet melegítik fel az emberi szem számára láthatatlan infravörös sugarak segítségével. Az infravörös hő a szervezet mélyebben lévő szöveteit is képes átmelegíteni, ezért sokkal alacsonyabb hőmérsékleten (már 40 °C-on) beindul a verejtékezés. Az infraszaunák használata emiatt sokkal kellemesebb, mint a hagyományos szaunáké.

Válasszon vegyszermentes alapanyagú szaunát!

Mindenképpen győződjön meg róla, hogy a szauna, amit használ, természetes faanyagokból, és vegyszermentes anyagokból áll. Semmiképpen ne használjon olyan szaunát, amelyben műanyag alkatrészek, vegyszerrel kezelt faanyagok, illetve olyan alkatrészek találhatóak, amelyek méreganyagokat juttathatnak a levegőbe. Infraszaunából olyat válasszon, amely rendelkezik olyan tanúsítvánnyal, amely szerint nem bocsát ki káros mértékű elektromágneses sugárzást.

Erre figyeljen szaunázás után:

Akár hagyományos, akár infraszaunát használ, fontos, a szaunázás utáni zuhanyzás, mivel csak így lehetséges megszabadulni a szervezetből a bőr felszínére távozó méreganyagoktól. Ezt követően 20 percig pihenjen, a következő étkezésnél pedig figyeljen rá, hogy kellő mennyiségű ásványi anyagot juttasson szervezetébe.

 

1. Dr.Walter J. Crinnion: Sauna as a valuable clinical tool for cardiovascular, autoimmune, toxicant- induced and other chronic health problems. 2011
2. Dr.Richard Beever: Far-infrared saunas for treatment of cardiovascular risk factors
3. Miyamoto H., Kai H., Nakura H., Osada K., Mizuta Y., Matsumoto A., Imaizumi T.: Safety and efficacy of repeated sauna bathing in patients with chronic systolic heart failure: a preliminary report
4. Masuda A., Koga Y., Hattanmaru M., Minagoe S., Tei C.: The effects of repeated thermal therapy for patients with chronic pain.
5. Matsushita k., Masuda A., Tei C.: Efficacy of Waon therapy for fibromyalgia.
6. Oosterveld FG., Rasker JJ., Floors M., Landkroon R., van Rennes B., Zwijnenberg J., van de Laar MA, Koel GJ: Infrared sauna in patients with rheumatoid arthritis and ankylosing spondylitis. A pilot study showing good tolerance, short-term improvement of pain and stiffness, and a trend towards long-term beneficial effects.
7. Dr.Richard Beever: The effects of repeated thermal therapy on quality of life in patients with type II diabetes mellitus.
8. Masuda A., Kihara T., Fukudome T., Shinsato T., Minagoe S., Tei C.: The effects of repeated thermal therapy for two patients with chronic fatigue syndrome.
9. Umehara M., Yamaguchi A., Itakura S., Suenaga M., Sakaki Y., Nakashiki K., Miyata M., Tei C.: Repeated waon therapy improves pulmonary hypertension during exercise in patients with severe chronic obstructive pulmonary disease.
10. Dahlgren J., Cecchini M., Takhar H., Paepke O.: Persistent organic pollutants in 9/11 world trade center rescue workers: reduction following detoxification.

 

Iratkozzon fel blogértesítőnkre:

Név:
E-mail cím:*
Mérés